Horecazaak opstarten

Schrijf een ondernemingsplan

Al heel veel goede ideeën zijn niet van de grond gekomen, door het ontbreken van een goed ondernemingsplan. Een goed ondernemingsplan is ongelooflijk belangrijk! 

Het ondernemingsplan is niet alleen een belangrijk document voor jezelf, maar ook voor alle betrokken instanties. Op basis hiervan bekijken de banken of jij als ondernemer in aanmerking komt voor een financiering. 
  

Document ondernemingsplan

Waar wil je je vestigen?

Heb je een locatie op het oog, beoordeel dan of deze geschikt is voor het nieuwe bedrijf dat je wilt lanceren. Let daarbij op:

  • Capaciteit en indeling van het pand
  • Herkenbaarheid als horecalocatie
  • Ligging
  • Imago van de buurt
  • Aanwezigheid van de doelgroep in de regio (bevolkingsopbouw, bedrijventerreinen, verenigingen, opleidingen, winkelgebieden, attracties)
  • Bereikbaarheid (voor zowel gasten als leveranciers)
  • Veiligheid
  • Aanwezigheid van andere horecabedrijven (is er voldoende potentieel of betreed je een volle markt?)

Informeer bij officiële instanties naar eventuele plannen in de toekomst en wat de mogelijkheden zijn voor een verbouwing, terras of evenement.
  

Ben je nog op zoek naar een locatie? Bepaal dan eerst wat je minimale eisen zijn om de overvloed aan beschikbare panden te kunnen filteren. Op de website van de Horeca Makelaar vind je een overzicht van de belangrijkste websites die zich exclusief toespitsen op panden voor de horeca.
  
Laat je bij aankoop van een horecapand adviseren door erkende deskundigen (makelaars, adviseurs) en vraag altijd bij meerdere partijen een offerte aan.

Bij de overname van een bestaand bedrijf betaal je dikwijls ‘goodwill’ gebaseerd op recente bedrijfsresultaten, toekomstverwachtingen en de kwaliteit van de vestigingsplaats. Wees kritisch en laat je ook hierin adviseren.

Wie wordt jouw doelgroep?

Bepaal op welke soort gasten jij je met jouw horecabedrijf wilt richten. Iedere doelgroep heeft een specifieke reden om de horeca te bezoeken waarop je kunt inspelen. Globaal zijn horecagasten als volgt in te delen:

Naar de horeca om te drinken

  • Ontdekkers: iets beleven, mensen ontmoeten, unieke locatie, nieuwe drankjes uitproberen, gewoon ergens binnenlopen, onafhankelijk, avontuurlijk
  • Exclusieven: opvallen, netwerken, status, aparte muziek, stijlvolle inrichting, hoger geschoold, succesvol
  • Denkers: praten, ervaringen uitwisselen, rustige sfeer, vaak met collega’s, korter bezoek, stedelijk, intellectueel
  • Luisteraars: genieten, samen zijn, routine, intieme sfeer, niet te druk, kleinschalig
  • Praters: mensen ontmoeten, warme kleuren, gezellige muziek, kindvriendelijk, vaste gast, sociaal
  • Feestvierders: ontspanning, feest of evenement, dansen, plezier maken, drukte, student, grote steden, uitbundig, grotere groepen

 

Naar de horeca om te eten

  • Globetrotters: spontaan, nieuwe gerechten proeven, totaalervaring, mensen zien, snelle bediening, veel keuzemogelijkheden, exotische keuken, optimistisch
  • Luxepaardjes: culinair, genieten, gezien worden, hoge kwaliteit, stijlvol interieur, gevoelig voor recensies, voldoende ruimte, indruk maken, hoger geschoold
  • Fijnproevers: culinair, proeven, avondvullend, bijzondere gerechten, gezond en vers, intiem, uitleg over ingrediënten, veeleisend
  • Familiale genieters: milieubewust, gezonde levensstijl, waar voor je geld, vertrouwde keuken, huiselijke sfeer, kleinschalig
  • Gezellige genieters: samen zijn, romantisch, informeel, gezellige drukte, goede prijs/kwaliteit verhouding, kindvriendelijk, gezinnen
  • Snelle happers: met vrienden, snelle bediening, gericht op kwantiteit, ongedwongen sfeer, easy going

Wat is de formule voor je zaak?

De formule is de identiteitskern van je bedrijf; het geeft aan wat je aanbiedt, voor wie en waarom. Het ene concept heeft beperkte openingstijden en een breed aanbod, verschillende soorten bereidingen en een persoonlijke bediening terwijl het andere concept inzet op lange openingstijden, een smal aanbod en zelfbediening. Houd bij het bepalen van je formule altijd de wensen van je gast in je achterhoofd en in hoeverre je hierin onderscheidend bent. Een handig hulpmiddel om je concept uit te werken is een marketingplan, dat de verschillende marketinginstrumenten (ook wel de 6 P’s genoemd) beschrijft:

Plaats
De locatie waar je bedrijf gevestigd is. Dit betreft niet alleen het adres, maar ook de ligging, bereikbaarheid, de capaciteit en de indeling van het pand. Besteed veel aandacht aan de route in je pand. Zorg dat die logisch is voor zowel gasten als medewerkers.

Product
Het assortiment food & drinks en het meer abstracte niveau van gastvrijheid. Zorg dat het product afgestemd is op de doelgroep.

Prijs
Het prijsniveau dat je hanteert. Houd hierbij rekening met de kostprijs (wat moet ik minimaal vragen), de gast (wat wil mijn doelgroep maximaal betalen) en de concurrentie (wat vragen andere horecazaken).

Promotie
Alle activiteiten die je onderneemt om je bedrijf bekend te maken, bijvoorbeeld een website of advertenties maar ook free publicity door positieve mond-tot-mondreclame. Besef dat voor een starter op de horecamarkt promotie erg belangrijk kan zijn. Begroot ieder jaar een budget, gebaseerd op een paar procent van de omzet.

Personeel
Het team van medewerkers. Uit marktonderzoek blijkt dat het personeel een van de doorslaggevende waarderingsfactoren is bij een horecabezoek. Eis van je personeel verzorgdheid en beleefdheid. Zorg verder voor een goede mix van kennis, ervaring, geslacht, uitstraling en leeftijd.

Presentatie
Het interieur en exterieur van je zaak. Denk aan de sfeer, de meubels, de verlichting, de vloer, de gevel, de entree, het terras maar ook aan de menukaart en de muziekkeuze.

Kansen en bedreigingen

Met behulp van een SWOT analyse kun je de levensvatbaarheid van je bedrijf inschatten. Een SWOT analyse zorgt voor een overzicht van de sterktes (Strenghts), zwaktes (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats). Sterktes kunnen zijn: de sterke financiële positie, een groot marktaandeel of een goed imago.  Een voorbeeld van een zwakte is een verliesgevend gerecht, een klein marktaandeel of een beschadigd imago. Kansen en bedreigingen richten zich meer op het externe niveau met factoren als wetgeving, afnemersgedrag, marktgedrag (ook van de concurrenten) en andere maatschappelijke ontwikkelingen. Een dergelijke analyse geeft een indicatie van je verbeterpunten en je USP’s (Unique Selling Points). Het is belangrijk om deze test regelmatig te herhalen, want de zwakte van het ene jaar (beperkte ervaring) is niet noodzakelijk gelijk aan de zwakte van het daaropvolgende jaar (rekening houdend met het feit dat je dan al een jaar verder staat).

Wat is de te verwachten omzet?

Probeer  een inschatting te maken wanneer en hoeveel mensen uit je doelgroep jouw zaak zullen bezoeken en hoeveel ze zullen besteden. Beschrijf een aantal type dagen (normale/drukke weekdagen, normale/drukke weekenddagen) en noteer per tijdsblok nauwkeurig hoeveel gasten je over de vloer verwacht te krijgen. Maak een inschatting van de bestelling per gast, kijkend naar gerechten en dranken. De uitkomst geeft je een goede prognose van de omzet. Een handig hulpmiddel hiervoor is onderstaande tool.  

Tool omzetprognose

Financieel plan

Met een financiële analyse en beredeneer of jouw concept levensvatbaar is en of het voldoende zal opbrengen.  Hierbij breng je het volgende in kaart:

  • Investeringen (o.a. verbouwingen)
  • Financieringsopzet (o.a. hypotheek, leningen, eigen inbreng)
  • Omzetprognose (o.a. dranken, keuken)
  • Personeelskosten
  • Huisvestingkosten (o.a. huur, verzekeringen)
  • Verkoopkosten (o.a. decoratie, muziek)
  • Bedrijfskosten (o.a. wasserij, glaswerk)
  • Autokosten
  • Afschrijvingskosten
  • Algemene kosten (o.a. telefoon)

Deze posten vormen tezamen de verlies- en winstrekening en de balans van je horecazaak. Maak je begroting niet te krap; er moet een buffer zijn om tegenvallers op te vangen. 

tool financieel plan voor de horeca


Laat je bij het maken van een financieel plan eventueel ondersteunen door een accountant of een boekhouder. Op zoek naar een financieel adviseur? Hiervoor kun je bij AB InBev en de reguliere banken terecht.