Heb je plannen om een eigen horecazaak op te starten?

We hebben een schat aan informatie beschikbaar voor je.

Als startende of oriënterende ondernemer komt er een hoop op je af

AB InBev kan je hierbij helpen. We zetten onze jarenlange ervaring graag in om samen met jou een begin te maken.

Dit doen we door je ondersteuning te bieden. En uiteraard ook met onze betrouwbare tapinstallaties en ons prachtige portfolio aan merken, dat we volledig kunnen afstemmen op het gastprofiel dat jij voor ogen hebt. Bovendien kunnen we je misschien helpen met een geschikt horecapand. 

Ben je geïnteresseerd in een adviesgesprek over het opstarten van een horecazaak? 

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

  • We helpen je met je ondernemersplan en het vinden van een geschikte locatie
  • Betrouwbare tapinstallaties en prachtig porfolio aan merken
  • Ondersteuning bij al het regelwerk
  • Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan

Welke soort horecazaak wil je oprichten?

Deze beslissing heeft grote gevolgen voor je (toekomstige) locatie en doelgroep. Onderstaand voorbeeld laat duidelijk de verschillen tussen bedrijfstypes zien. 

Drinkgelegenheden

Loungecafé: in het centrum van een grote stad, modern en clean interieur, place-to-be, trendy uitgaanspubliek, hip personeel, hoger prijsniveau

Muziekcafé: midden in een uitgaanscentrum, kleurrijk en druk interieur, vooral gericht op het weekend, jong personeel, gemiddeld prijsniveau 

Stamcafé: in een dorp, eenvoudige en sobere inrichting, vaste stamgasten, ondernemer achter de bar, lager prijsniveau

Bron: Guidea 2012

Meer informatie over drinkgelegenheden

Eetgelegenheden

Luxe restaurant: verfijnde keuken, kwaliteitslabel, beperkt menu, formele etiquette, persoonlijke bediening, ’s avonds open, hogere sociale klasse en zakenrelaties, hoger prijsniveau

Tapasbar: buitenlandse keuken, kleine gerechten en fingerfood, ’s avonds open, trendy en jong publiek, gemiddeld prijsniveau

Brasserie: standaard keuken, snelle bediening, overdag en ’s avonds open, niet reserveren, winkelend publiek en families, lager prijsniveau

Bron: Guidea 2012

Meer informatie over eetgelegenheden

Entertainment

Music Venue: Een brede live-muziek programming, een grote dansvloer en een uitbundige en enthousiaste sfeer.

Sport Venue: Op locaties waar mensen sporten of sport komen kijken, vaak met een vaste klantenkring van leden en een actieve, gezellige sfeer.

Recreational: Pretparken, bioscopen, theaters en bungalowparken waar een veelzijdig publiek komt voor een hapje of een drankje.

Meer informatie over entertainment

Wat komt er kijken bij het schrijven van een ondernemingsplan?

De eerste concrete stap die je zet wanneer je een horecazaak wilt starten is het schrijven van een ondernemingsplan. Dit plan is niet alleen een belangrijk document voor jezelf, maar ook voor alle betrokken instanties. Op basis hiervan bekijken de banken of jij als ondernemer in aanmerking komt voor een financiering. 

Wil je uitgebreide informatie over het schrijven van een ondernemingsplan lezen en diverse handige stukken downloaden? 

Ondernemingsplan schrijven

Met welke wettelijke bepalingen krijg je te maken?

Wie start in de horeca, krijgt met allerlei regels te maken. Sommige gelden voor alle horecabedrijven, zoals inschrijving bij het Bedrijfschap Horeca en Catering. Andere regels verschillen per gemeente, bijvoorbeeld voor buitenreclame. 

Om je op weg te helpen hebben we een aantal handige links verzameld:

Hoe verdeel je de verantwoordelijkheden?

Als bedrijfsleider moet je alle taken en verantwoordelijkheden voor iedere functie in je bedrijf beschrijven. Deze ‘organisatie’ zorgt ervoor dat er onder de medewerkers sociale controle heerst en dat nieuwe medewerkers sneller ingeschakeld kunnen worden. Op die manier is altijd duidelijk wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is. Houd de werkuitvoering van de medewerkers continu in de gaten en corrigeer hen als dat nodig is. 

Functieomschrijvingen voor de horeca

Controleren, evalueren en verbeteren

 Zorg ervoor dat je beschikt over gegevens om periodiek (dagelijks, wekelijks, per kwartaal) te kunnen controleren of de werkelijke omzet en winst in overeenstemming zijn met de vooropgestelde doelstellingen. Zo kun je zien of de inkomsten voldoende zijn om de kosten te betalen. Handig hulpmiddel hiervoor zijn kengetallen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden: 

  • Algemeen: aantal gasten, omzet per hoofd, winstpercentage
  • Drank: bruto marge, stockrotatie, verschil verbruik/voorraad
  • Food: inkoopkosten, waarde van de voorraad, populaire gerechten
  • Personeel: loonkosten, aantal ziektedagen, arbeidsduur
  • Marketing: top 10 gasten, advertentiekosten, gasttevredenheid
  • Administratie: liquiditeit, opstaande rekeningen, return on investment

Kengetallen voor de horeca

Stel jezelf bij het beoordelen van deze cijfers steeds de volgende vragen:

  • Waarom worden kengetallen niet gehaald?
  • Welke invloed heb ik daar als ondernemer op?
  • Welke maatregelen neem ik?
  • Wat loopt goed en kan nog beter?
  • Wat loopt slecht en kan/moet gestopt worden?

Zie erop toe dat er regelmatig wordt overlegd in teamverband, waarbij jij het behalen van de doelstellingen onder de aandacht brengt. Volg de actiepunten op die uit gesprekken en overleg naar voren komen. Vertaal de doelstellingen van het bedrijf als geheel naar de individuele medewerkers.

  

Bron: Guidea

 

Heb je vragen over het opstarten van een eigen horecazaak?

We helpen je graag op weg. Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op met je.