Promotie

Tips & tricks

Tips & tricks

Heb je deze info voor eigen gebruik nodig?

» Download de tips & tricks als PDF 

01

Promotieplan

Een communicatieplan is een belangrijk instrument om de promotie van je zaak mee te coördineren. Het bevat informatie over (nieuwe) doelgroepen en over de doelen die je wilt bereiken, zoals een beter imago en meer klanten. De doelgroepen en doelen bepalen op hun beurt de (combinatie van) middelen die je gebruikt, inclusief flyers, advertenties, posters, etc. Als je het communicatieplan af hebt kun je het budget bepalen.

» Download ons stappenplan voor het schrijven van een promotieplan 

02

Basisverhaal

Het basisverhaal van je zaak moet onderdeel van het plan zijn, d.w.z. een algemene tekst die je gemakkelijk voor verschillende doeleinden kunt gebruiken, zoals persberichten, de website, nieuwsbrieven, etc. Het basisverhaal is kort en geeft de kern van je zaak en je bedrijfsfilosofie weer.

03

Beelden

Consumenten reageren veel directer op beeld dan op woorden. Het is daarom belangrijk om een aansprekend en professioneel beeld van hoge kwaliteit tot je beschikking te hebben. 

04

Respons

Om te testen of flyers worden gezien en gelezen kun je een coupon mee printen op de flyer. De coupon moet worden ingeleverd om een korting te krijgen. Ook via de social media kan je vrijkaarten of andere voordelen aanbieden. Dit geeft je meteen de kans om te checken hoe goed je social media gevolgd worden. 

05

Website

Websites zijn belangrijke promotietools en vertegenwoordigen je zaak voor 100%. Op je website vinden klanten informatie, checken ze de evenementenagenda en kijken ze wat er op het menu staat. Via de website vind je nieuwe klanten en kan je bestaande klanten informeren en aan je binden. Goede websites zijn makkelijk te vinden, mooi ontworpen, up-to-date, uitnodigend, informatief en geschikt voor smartphones. Vermeld je adres zo duidelijk mogelijk op de site en overweeg het gebruik van een QR code op je merchandising. Door een QR code – Quick Response code – te gebruiken stuur je smartphones door naar je (mobiele) website.

06

Navigatie

Een duidelijke en heldere navigatie maakt je website toegankelijk en aantrekkelijk. Bezoekers zullen terugkeren naar je site als deze informatief is en alles makkelijk is te vinden. Je kunt verschillende buttons op je homepage maken die meteen de specialiteiten van jouw zaak weergeven, zoals het biermenu, de live muziek, de DJ’s, etc. Zorg ook voor links naar social media zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en Flickr. Dat zorgt voor een toename van vrienden en volgers. Natuurlijk bezoeken veel mensen je site om even snel het adres, openingstijden en telefoonnummer te vinden. Zet die dan ook duidelijk vindbaar op de homepage.

07

Personal touch

De horeca is heel persoonlijk. Daarom is het ook belangrijk om je website een ‘personal touch’ te geven. Laat foto’s zien van gezellige avonden, of misschien een groepsfoto met korte statements en quotes. Het zal de bezoekers van je site een prettig gevoel over je zaak geven.

08

Zoekmachine

Met Search Engine Optimisation (SEO) maak je een website beter vindbaar in de ‘organische’ zoekresultaten van een zoekmachine. Je kunt dit proces beïnvloeden door de site te registreren bij diverse zoekmachines, zoals Google en Yahoo. Meestal is dat gratis. Hou bij de registratie een lijst keywords bij de hand waarop je website vindbaar moet zijn.

09

Up-to-date

Klanten bezoeken je website opnieuw als ze weten dat de informatie altijd up-to-date is. Er is niets ergerlijker dan veel te oud nieuws op de homepage van een website. De aankondiging van actuele acties maakt je site een stuk aantrekkelijker. Ook een galerij met foto’s van de laatste events zorgt voor een toename in de traffic naar je website, zeker als je de foto’s linkt aan Facebook.

10

Social media

Tegenwoordig spelen de social media een belangrijke rol bij de promotie van zo ongeveer alles, dus ook die van jouw zaak. Als de social media op de juiste manier worden ingezet, vormen ze een belangrijk en relatief goedkoop communicatiemiddel. 
Het is vrij arbeidsintensief om alle netwerken up-to-date te houden, maar het is voldoende om alleen die netwerken te kiezen die populair zijn onder jouw klanten.
Facebook is erg geschikt voor het vertellen van verhalen en het posten van foto’s, films en ervaringen. Facebookvrienden kunnen daar op reageren waardoor er enorm veel interactiviteit ontstaat. LinkedIn is een meer zakelijk netwerk om mensen die passies en werk met elkaar delen met elkaar te verbinden.

» Download ons Social Media stappenplan 

11

Vrienden en volgers

Het handige van social media is dat je heel snel en op een heel eenvoudige manier je digitale vrienden en volgers op de hoogte houdt van wat er speelt in en om jouw zaak: nieuwe bieren, een nieuw menu, vacatures, live acts, etc. Je kunt informatie delen, maar je kunt natuurlijk ook dingen weggeven, zoals vrijkaarten, kortingen, een recept met bier en tips. Als je regelmatig updates post, zullen je klanten zich steeds meer betrokken voelen bij jouw zaak.

12

Digitale gidsen

Er zijn veel websites die informatie geven over populaire bestemmingen voor een avondje uit of leuke plekken om een hapje te eten. Het loont zeker de moeite om je website bij deze digitale gidsen aan te melden. Normaal gesproken moet je een standaardformulier invullen en een korte beschrijving van je zaak geven. Soms kun je ook een foto uploaden.

13

Mediacontacten

Goede contacten met de lokale media, zoals kranten, omroepen, magazines en websites zijn belangrijk voor het genereren van free publicity. Een goed en up-to-date adressenbestand is daarbij essentieel, maar misschien nog belangrijker is het persoonlijke contact met de media en journalisten.

14

Free publicity

Free publicity is een relatief goedkope manier van publiciteit en komt bovendien betrouwbaar over op je klanten. De meeste media zijn op zoek naar ongewone en bijzondere berichten. Het uitsturen van een persbericht is dus alleen maar zinvol als er werkelijk iets bijzonders is te melden. Zorg ervoor dat je persbericht aan bepaalde vereisten voldoet. Het meesturen van een pakkende foto verhoogt je kansen om opgepikt te worden door de media. 

» Download ons free publicity stappenplan 

15

Persoonlijke contact

Zoals alle mensen zijn ook journalisten gevoelig voor persoonlijk contact. Dat maakt het de moeite waard om voortdurend te werken aan je mediacontacten. Voor speciale gelegenheden kun je een persbijeenkomst organiseren, of je kunt journalisten uitnodigen voor je evenementen. Nadat je een uitnodiging of persbericht hebt uitgestuurd kun je enkele van je contacten nabellen om na te gaan of alles duidelijk is en of ze zullen komen. Het werken aan je persoonlijke contacten zal wat betreft free publicity de meeste resultaten opleveren, zeker op de lange termijn.

16

Woordvoerder

Wanneer je je beperkt tot een, hooguit twee perswoordvoerders heb je meer zekerheid over de uniformiteit van de informatie die wordt gecommuniceerd. Dat is vooral belangrijk bij calamiteiten.

17

Interview

Een goede voorbereiding op een interview maakt een groot verschil. Wie zich goed voorbereidt kan het verhaal vertellen dat hij of zij zelf kwijt wil. De voorbereiding begint ermee de journalist te vragen over welke onderwerpen hij of zij met je wil praten. Het is handig om een factsheet voor de interviewer voor te bereiden zodat je zeker weet dat de belangrijkste data goed en duidelijk worden gecommuniceerd. Als het artikel eenmaal is gepubliceerd kan je het op de website plaatsen.

18

Evenementen

Bij speciale activiteiten wil je misschien een breder publiek trekken dan alleen je vaste klanten. Dat kun je voor elkaar krijgen door een promotie team in te zetten. Op die manier spreek je mensen direct aan en kun je hen verleiden om voor deze speciale gelegenheid een bezoekje aan je zaak te brengen.

19

Flyers

Ondanks alle nieuwe media, werken de ouderwetse flyers en posters nog steeds heel goed bij speciale avonden en evenementen. Je kunt ze verspreiden in je eigen zaal en op plekken waar je (toekomstige) klanten vaak komen zoals winkelcentra, sport clubs, bioscopen, etc. Maar daar houdt het niet bij op. De flyer heeft wel degelijk baat bij de social media: je kunt de flyer immers ook online distribueren, in elektronische vorm.

20

Advertenties

Soms kan een eenvoudige advertentie – of beter nog, een serie advertenties – een effectief communicatiemiddel zijn. Zeker als je een serie activiteiten hebt georganiseerd. Afhankelijk van de doelgroep kun je adverteren in de plaatselijke kranten, tijdschriften en op websites. Hoe klein je advertentie ook is, zorg er altijd voor dat je adres, website en logo er op staan. Soms kan het plaatsen van een advertentie leiden tot wat extra free publicity.