Bierbeleving

Tips & tricks

Tips & tricks

Heb je deze informatie nodig voor eigen gebruik?

» Download de tips & tricks over bierbeleving als PDF 

01

Promotie

Wanneer je de verschillende bieren die je in het assortiment hebt wilt promoten, probeer dan de nadruk te leggen op de ervaring van het bier drinken en speel in op de zintuigelijke beleving ervan (zien, ruiken en proeven). Om alle zintuigen aan het werk te zetten kun je bij de keuze dan het Bier van de Maand proberen deze steeds op het seizoen af te stemmen. Andere promotiemiddelen zijn het geven van korting en speciale avonden voor speciale bieren, bij voorkeur op een avond die normaal gesproken heel stil is. Je kunt ook een kleine snack aanbieden bij een bepaald bier of een biermenu samenstellen dat verschillende speciaalbieren bevat in combinatie met finger food en wat extra informatie over de verschillende smaken van de bieren.

» Lees meer over bier & food
» Recepten voor al jouw AB InBev bieren

02

Proeverijen voor gasten

Wanneer je bierproeverijen voor je gasten organiseert is het ’t beste om vijf tot zes verschillende bieren te selecteren. Zorg dat je je klanten kent. Als er veel bierkenners tussen zitten, maak dan een bredere samenstelling en geef dan meer achtergrondinformatie. Als het alleen om de lol gaat, kun je volstaan met minder verschillende bieren en minder informatie. Biedt de verschillende soorten bier aan in volgorde van oplopend alcoholpercentage. Het kan goed zijn de avond te starten met het een paar mythes over bier en een korte geschiedenis van het brouwen. Deel formulieren uit waarop je de klanten hun bevindingen over de smaak, het uiterlijk en de geur kwijt laat invullen. Je kunt ook een ‘smaakwaaier’ gebruiken waarmee je de deelnemers een overzicht geeft van alle mogelijke geuren en smaken. Het is meestal heel leuk om de avond te eindigen met een rondje blind proeven. Voor het bier en de snacks kun je bij elkaar een vast bedrag per persoon rekenen. Een bierproeverij zal je klanten een onvergetelijke avond opleveren. Met meer kennis en vertrouwen zullen ze willen blijven proeven van de bieren die je in huis hebt, wat zich vertaalt in een hogere omzet. Kondig de bierproeverijen van tevoren duidelijk aan via e-mail, posters, op je website en in de socia media.

» Download de geschiedenis van bier 
» Download de ingrediënten van bier 

» Download de stappen van het brouwproces 
» Download een overzicht met biertypes plus beschrijving 
» Download de toolkit voor het organiseren van bierproeverijen 
» Download de productinfo van jouw AB InBev bieren 
» Download het proefrapport van Pils 

» Download het proefrapport van Weizener 
» Download het proefrapport van Brown Ale 
» Download mythes over bier 
» Download de smaakwaaier 

03

Proeverijen voor personeel

Voor je personeel is een bierproeverij een uitstekende manier om hen meer te weten te laten komen over het bier dat ze verkopen. Actieve verkoop zal makkelijker voor hen zijn wanneer ze wat meer expertise in huis hebben over premium pilseners en speciaalbieren – die een hogere winstmarge hebben.
Een bierproeverij zal hun enthousiasme over het product doen toenemen én het creëert team spirit. Je zou een brouwerij kunnen uitnodigen om de proeverij te organiseren. Ook is het leuk om een personeelslid te vragen een anekdote te vertellen over een bepaald biertje. Elk biertje heeft immers zijn eigen verhaal.

» Lees meer over actieve verkoop

04

Acties

Je kunt speciale korting geven op de verschillende biersoorten die je in huis hebt, misschien in combinatie met een snack die erbij past. Het opzetten van een club voor liefhebbers van speciaalbieren is ook een heel goede promotietool. Zorg ervoor dat jouw zaak dé ‘place to be’ wordt voor leden van de club, bijvoorbeeld door hun maandelijks bijeenkomst te hosten, liefst op een avond dat het normaal gesproken niet zo druk is in je zaak. Je kunt ook promoacties verzinnen voor de standaardbieren die je in huis hebt, bijvoorbeeld een tapworkshop of tapwedstrijd voor je klanten, een bierquiz of een bierfestival. Vergeet niet om alles ruim van tevoren aan te kondigen via posters, flyers, e-mail, de website en de social media.

05

Bier Bijbel

Stel een handleiding samen (zowel print als digitaal) met daarin de belangrijkste kenmerken van de bieren uit jouw assortiment: jouw Bier Bijbel. Noem per bier minimaal de naam, het alcoholpercentage, het land van herkomst, de ideale temperatuur, het correcte glas en enkele suggesties voor foodpairing. Deze handleiding zal een waardevol naslagwerk zijn voor je personeel en geeft je nieuwe werknemers waardevolle informatie over de producten die je verkoopt.

» Download de productinfo van jouw AB InBev bieren 

06

Zichtbaarheid

Zorg ervoor dat de bieren die je verkoopt te zien zijn in je zaak. Dat kun je doen met verschillende materialen zoals viltjes, posters en kaarten op tafel, maar ook door middel van foto’s, logo’s en korte omschrijvingen van de smaak op je menu. Wat ook goed werkt is het aanbevelen van een bepaald biertje bij een bepaald gerecht op het menu. 

07

Assortiment

Zorg ervoor dat er in jouw bierassortiment een balans bestaat tussen bier op de tap en bier op fles. Wees je ervan bewust dat:

  • 70% van de klanten de voorkeur heeft voor een tapje in plaats van een flesje bier; dat heeft te maken met de smaak en de frisheid (OpenMind 2012)
  • consumenten steeds meer de behoefte hebben om te kiezen. Ze willen een reeks van keuzemogelijkheden aangeboden krijgen
  • voorkeuren verschillen per seizoen, per regio en per soort horecagelegenheid
  • premium pilseners en specialbieren een hogere winstmarge hebben dan een standaard pilsener
  • je in het geval van tapbier een minimale hoeveelheid moet verkopen om zeker te zijn van een goede kwaliteit en om geen geld te verspillen: bij pils is dat 25 hectoliter per jaar, bij speciaalbier 10 hectoliter per jaar (bieren met een lager volume die je op tap wilt aanbieden kun je het beste op PerfectDraft verkopen)

» Lees meer over PerfectDraft

08

Prijsbeleid

Zorg ervoor dat je de correcte prijsstelling gebruikt voor het bier dat je verkoopt. Bijvoorbeeld een net iets hogere prijs voor premium pils. Je klanten zijn bereid om extra te betalen voor speciaalbieren. Hieronder vind je een handige rekentool om te bekijken wat jouw meerwinst is met Hertog Jan als tweede merk op tap.

» Rekentool Hertog Jan

09

Brouwerijbezoek

Het bezoeken van een brouwerij is niet alleen heel informatief, het is ook erg inspirerend voor zowel je klanten als je personeel. Voor het personeel werkt zo’n uitje heel motiverend, ze zullen meer over het product te weten komen en zullen het daardoor ook beter actief kunnen verkopen. Je klanten zullen een sterkere binding met jouw zaak en het bier dat je verkoopt gaan voelen.

» Hertog Jan brouwerij in Arcen bezoeken

10

Vintage bieren

Bewaar enkele vaten van de zwaardere speciaalbieren met een langere houdbaarheidsdatum en geef je klanten een onvergetelijke ervaring door hen een serie ‘vintage’ bier te laten proeven. Zorg dat je over voldoende informatie beschikt om leuke verhalen over de verschillende bieren te kunnen vertellen. Bijvoorbeeld wat gebeurt er met de kleur, de geur en de smaak als je dit bier een langere tijd bewaart?