Covid-19 Q&A AB InBev

De impact van het coronavirus (COVID-19) is gigantisch. Voor iedereen in de samenleving, maar in het bijzonder voor jou als horecaondernemer. Als jouw partner vinden wij het onze verantwoordelijkheid om je te steunen, juist in deze tijden. Om te zorgen dat we na deze turbulente tijd weer samen weer kunnen gaan bouwen aan de toekomst. We hebben al heel wat horecaondernemers gesproken en we merken dat er veel vragen en zorgen zijn. Dat begrijpen we volkomen. Via deze weg gaan we in op een aantal vragen die er leven en willen we aangeven hoe je de komende tijd op ons kunt rekenen.


Bestellingen & leveringen

Financiële support

Hts-installaties en afspraken

Welke tips hebben jullie voor mij als ondernemer?




Wie kan ik bereiken?

Onze accountmanagers werken op dit moment vanuit huis. Ze staan voor je klaar en zijn uiteraard bereikbaar via telefoon, WhatsApp en mail. Twijfel niet om contact op te nemen met je accountmanager.

Ons Customer Service en Telesales team werken ook op dit moment vanuit huis, zijn bereikbaar en staan voor je klaar.
Mocht je vragen hebben over een geplaatste of toekomstige bestelling, neem dan contact op met ons Telesales team tussen 09:00 en 17:00 uur, via de chat op www.webshop-abinbev.com of telefonisch via 076 525 38 38. Bij twijfel over bestellingen, kun je uiteraard contact met onze collega’s opnemen. Voor al je overige vragen kun je contact opnemen met ons Customer Service team door een mail te sturen naar klantenservice.horeca@ab-inbev.com of tussen 08:00 en 17:00 te bellen met je vaste contact persoon via 076 525 38 00. Klanten van voormalig drankenhandel Radder kunnen terecht op telefoonnummer 010 442 22 25 en klanten van voormalig drankenhandel Bongers kunnen terecht op telefoonnummer 024 348 82 20.

Onze Horeca Technische Service is bereikbaar voor vragen, storingen en kwaliteitsklachten via 085 000 29 61 (regio Noord-Oost), 085 000 29 62 (regio Noord-West) of 085 000 29 63 (regio Zuid). Voor onze Technische dienst Evenementen, bel 085 000 29 65. Vanuit Tapwacht heb je mogelijk al advies ontvangen om bierleidingen te laten reinigen door je Tapwachter, zij voeren de reguliere reinigingen conform planning uit. De vooralsnog aangekondigde 3 weken sluiting kan negatieve werking hebben op het aanwezige bier in de leidingen en eventueel aangesloten fust en tank. We adviseren je daarom voor nu alle aangesloten fusten en/of tanks los te koppelen en water op de leidingen te zetten. Mocht je nog vragen hebben of wil je een afspraak maken, neem dan contact op met Tapwacht of je Tapwachter via 088 2981122 of via info@tapwacht.nl.

naar boven



Welke hulp kan AB InBev mij bieden?

De impact van het coronavirus (COVID-19) is gigantisch. Voor iedereen in de samenleving, maar in het bijzonder voor jou als horecaondernemer. Als jouw partner vinden wij het onze verantwoordelijkheid om je te steunen, juist in deze tijden. Om te zorgen dat we na deze turbulente tijd weer samen weer kunnen gaan bouwen aan de toekomst.  

Samen zorgen voor een gezonde horeca en met je meedenken voor de langere termijn: daar gaan we voor. De bedrijfsvoering van elke horecagelegenheid is uniek en vereist maatwerk. Wij verzoeken je daarom om uitdagingen en eventuele problemen in de huidige situatie bespreekbaar te maken met je accountmanager, om zo samen tot een oplossing te komen die past bij jouw zaak.

Bij heropening van de horeca zullen wij klaarstaan met sterke promoties ter ondersteuning van alle ondernemers.

naar boven



Waarom levert AB InBev geen POS-materiaal meer uit?

Door COVID-19 zijn we in een crisissituatie beland. Alle middelen en energie stoppen wij vanaf heden in de basis van ons bedrijf. Het brouwen van bieren en het kunnen leveren van onze bieren. Wij zien deze periode niet als de periode om merken te bouwen in een markt welke andere prioriteiten kent. Wij pakken deze initiatieven graag weer met je op als deze crisissituatie achter ons ligt.

naar boven



Bestellingen & leveringen


Ik heb een vraag over mijn bestelling?

Mocht je vragen hebben over een geplaatste of toekomstige bestelling, neem dan contact op met ons Telesales team tussen 09:00 en 17:00 uur, via de chat op www.webshop-abinbev.com of telefonisch via 076 525 38 38. Bij twijfel over bestellingen, kun je uiteraard contact met onze collega’s opnemen.
Voor al je overige vragen kun je contact opnemen met ons Customer Service team door een mail te sturen naar klantenservice.horeca@ab-inbev.com of tussen 08:00 en 17:00 te bellen met je vaste contact persoon via 076 525 38 00. Klanten van voormalig drankenhandel Radder kunnen terecht op telefoonnummer 010 442 22 25 en klanten van voormalig drankenhandel Bongers kunnen terecht op telefoonnummer 024 348 82 20.

naar boven



Kan ik mijn bestelling nog annuleren of retourneren?

Bestellingen voor events en reguliere horeca die nog niet uitgeleverd worden kunnen uiteraard kosteloos geannuleerd worden. Ook bestellingen voor events die reeds geleverd zijn maar waarvan het event geannuleerd is, kun je in overleg met je accountmanager & telesales team kosteloos retour nemen.

Indien specifieke gevallen zijn die toch retour vereisen, vragen we contact op te nemen met je accountmanager of ons telesales team om hierover in overleg te treden.

naar boven



Kan ik nog bier/dranken bestellen en geleverd krijgen?

We beleveren momenteel de klanten die nog open mogen zijn. Wil je toch beleverd krijgen, neemt dan contact op met de afdeling Telesales. Wij hebben momenteel een lagere bezetting op chauffeurs dus we plannen uw levering in op een moment dat we samen met u afspreken. Wij kijken momenteel naar een vaste leverdag per distributiecentrum.

naar boven



Wordt het Brewer´s Choice/Flextap programma uitgeleverd?

Gedurende deze periode zullen alle geplande leveringen automatisch kosteloos geannuleerd worden.

naar boven



Kan ik andere SKU’s bestellen (bijv. blik) voor thuisbezorging?

Ja, deze producten zijn beschikbaar in de webshop of neem contact op met ons Telesales team tussen 09:00 en 17:00. Voor de levering hiervan zie onderwerp ‘kan ik nog bier/dranken bestellen en geleverd krijgen?’

naar boven



Kan ik emballage retour geven zonder levering?

Wij vragen je contact op te nemen met de afdeling Telesales. In overleg met je Talesales agent wordt bekeken welke mogelijkheid er is om uw emballage op te halen. Ons uitgangspunt is om zo min mogelijk bewegingen te realiseren op de distributiecentra om mogelijke besmettingen te minimaliseren.

naar boven



Financiële support


Betalingsuitstel voor leveranties

Kan ik een betalingstermijn verlengen?
We bekijken graag met jou de mogelijkheden om samen wel naar een oplossing te zoeken. We vragen je hierover contact op te nemen met je accountmanager.

naar boven



Betalingsuitstel voor huur

Kan ik uitstel van betaling van de huur krijgen?
We bekijken graag met jou de mogelijkheden om samen wel naar een oplossing te zoeken. We vragen je hierover contact op te nemen met je accountmanager.

naar boven



Noodfonds

Heeft AB InBev een noodfonds voor liquiditeit?
Wij zijn samen met de andere brouwers en de KHN aan het kijken welke maatregelen we kunnen treffen, uiteraard binnen de kaders van de mededingingsregels. Je vindt hierover ook meer informatie op https://www.khn.nl/

naar boven



Hts-installaties en afspraken


Bereikbaarheid HTS

Onze Horeca Technische Service is bereikbaar voor vragen, storingen en kwaliteitsklachten via 085 000 29 61 (regio Noord-Oost), 085 000 29 62 (regio Noord-West) of 085 000 29 63 (regio Zuid). Voor onze Technische dienst Evenementen, bel 085 000 29 65.

naar boven



Bereikbaarheid Tapwacht

Vanuit Tapwacht heb je mogelijk al advies ontvangen om bierleidingen te laten reinigen door je Tapwachter, zij voeren de reguliere reinigingen conform planning uit. De vooralsnog aangekondigde 3 weken sluiting kan negatieve werking hebben op het aanwezige bier in de leidingen en eventueel aangesloten fust en tank. We adviseren je daarom voor nu alle aangesloten fusten en/of tanks los te koppelen en water op de leidingen te zetten. Mocht je nog vragen hebben of wil je een afspraak maken, neem dan contact op met Tapwacht of je Tapwachter via 088 2981122 of via info@tapwacht.nl.

naar boven



Wat met geplande installaties van taplijnen etc?

Voor alle geplande installaties wordt vanuit Horeca technische Service contact met je opgenomen.

naar boven



Wat met geplande buitenverlichting/lichtreclame installatie?

Momenteel plaatsen we geen buitenverlichting/lichtreclame. Wanneer deze werkzaamheden weer worden opgestart, zullen wij zo spoedig als mogelijk contact opnemen.

naar boven



Hoelang blijft het bier goed?

Voor onaangebroken product, zie de THT. Voor fusten die aangesloten zijn middels een waterbak-koel installaties zullen 3 tot 5 dagen goed blijven. Fusten die aangesloten zijn in een IFK installaties zullen 3 weken goed blijven (mits de IFKs gekoeld blijven).  Kelderbier welke is aangesloten zal  1 maanden na afvullen  goed blijven mits de tankkoeling aanblijft. Kelderbier wat nog verzegelt is, 3 maanden mits de tankkoeling aanblijft.

naar boven


Wat doe ik met een vat dat al geopend is?

Aangesloten/geopende fusten worden niet retour genomen. Kwaliteit is belangrijk, dus ga volgende zaken goed na:

  • Alle fusten en /of biertanks loskoppelen
  • Alle taplijnen op water zetten
  • Koolzuur dichtdraaien
  • Koelingen niet uitzetten
  • Reguliere tapwacht gewoon volgens planning laten reinigen
  • Bij heropening, ga na dat door alle taplijnen water gaat voor je bier door de leiding laat lopen.

naar boven



Welke tips hebben jullie voor mij als ondernemer?

Help de Horeca
“De horeca verdient onze steun”. Daarom ondersteunt AB InBev het platform www.helpdehoreca.nl.
We roepen je als horecaondernemer op om je aan te melden voor dit platform. Via het nieuwe platform kunnen waardebonnen aangeschaft worden door iedereen die de horeca in Nederland een warm hart toedraagt. “Deze waardebonnen helpen de ondernemers aan inkomsten, ook nu ze gesloten zijn of alleen voor afhaal en thuisbezorging operationeel zijn. Horecabezoekers kunnen de bonnen verzilveren zodra de cafés en restaurants hun deuren weer openen. De bonnen zijn in feite een vooruitbetaalde reservering.

Kamer van Koophandel
De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. Er zijn vergaande regelingen van kracht waar je als zzp’er of mkb’er gebruik van kunt maken, op korte en langere termijn.
https://www.kvk.nl/corona/het-coronavirus-check-hier-je-regelingen/

Rijksoverheid
Het kabinet heeft besloten om vanwege het coronavirus uitzonderlijke economische maatregelen te nemen. Het doel van deze maatregelen is om, naast onze gezondheid, ook banen en inkomens te beschermen en de gevolgen voor zzp’ers, mkb-ondernemers en grootbedrijven op te vangen. De maatregelen zorgen ervoor dat bedrijven hun personeel kunnen doorbetalen, bieden zelfstandigen een overbrugging en maken via versoepelde belastingregelingen, compensatie en extra kredietmogelijkheden mogelijk dat geld in de bedrijven blijft.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/17/coronavirus-kabinet-neemt-pakket-nieuwe-maatregelen-voor-banen-en-economie. Hier staan tal van maatregelen die met name gunstig zijn voor MKB’ers en zelfstandigen

naar boven