Bierkennis

Markt in ontwikkeling

Het bierlandschap is sterk in beweging 

Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken bier. Maar de opmars zit in de speciaalbieren en de biermixen. Deze bredere keuze valt ook in de horeca in de smaak. Horecagasten hechten namelijk veel waarde aan een ruime keuze aan biersoorten (42%) en een breed aanbod van bieren aan de tap (43%). Door de grotere biervariëteit wordt er ook steeds vaker voor bier gekozen dan voor andere (alcoholische) dranken (40% versus 32% in 2016). Opvallend, dit geldt meer voor vrouwen (44%) dan voor mannen (38%).

 

Assortimentsadvies op maat
Om je te helpen een keuze te maken in het steeds groeiende bieraanbod heeft Bierbrouwerij AB InBev onafhankelijk onderzoek laten doen. Op basis hiervan kunnen we je adviseren welke biertypen het best passen bij jouw gasten. Meer weten? 

Assortimentsadvies op maat

De belangrijkste biertrends op een rij

   

 

 

Verantwoord en bewust

Met een product dat zo dicht bij de natuur staat als bier, is verantwoord ondernemen enorm belangrijk. We kunnen nu eenmaal niet zonder de natuur. Ook gasten maken steeds meer de keuze voor verantwoord en bewust. Er is een belangrijk onderscheid tussen verantwoord klinken en verantwoord zijn. Alleen een groen keurmerkje volstaat niet meer.

   

 

 

IPA: een blijvertje

IPA blijft de motor van de craft beer scene. Dit type bier heeft zijn plaats wel veroverd in het landschap en behoudt hem ook. De troebele NEIPA (New England IPA) is de nieuwste parel aan de IPA-ketting. Een wat meer fruitige, smoothie-achtige variant en minder bitter dan andere IPA's.

   

 

 

Zuurbier is hip

Zuur bier is één van de trends die een langere aanloop heeft. Een aantal gevestigde merken zetten zure substijlen als Gose en Berliner Weisse al een beetje in het spotlicht. Langzaam worden deze zure bieren beter verkrijgbaar en krijgen ze een vaste plek.

   

 

 

Comeback der klassiekers

Veel bierliefhebbers vinden klassiek weer hip. Nostalgisch. Bierstijlen als amber en witbier die in de jaren '80 en '90 baanbrekend waren, winnen weer aan populariteit. Nostalgie speelt een belangrijke rol in smaakbeleving. We zien dat steeds meer mensen vertrouwd en het comfort van wat ze al kennen, ook weer erg waarderen.